Thursday, August 2, 2012

Mempelajari Kejayaan Ikhwanul Muslimin di Mesir (dan pergerakan politik Turki) untuk Gerakan Islam di Malaysia

29 Julai 2012




Pada Ahad yang lalu, saya sempat meneman boss memberikan perkongsian di PAS cawangan Desa Aman dan kawasan Gopeng. Ceramah yang disampaikan lebih kurang bertajuk "Mempelajari Kejayaan Ikhwanul Muslimin di Mesir untuk Gerakan Islam di Malaysia"

Secara jujur, saya tidak berapa fokus mendengar ceramah oleh boss sendiri memandangkan sudah terlampau banyak ceramah beliau yang saya dengar semenjak bekerja dengan beliau. Jika saya dengar pun, agenda tidur mungkin akan diselitkan atau saya sibuk dengan urusan lain; jawab telefon, reply emel, baca buku, etc. Tapi hari tu, ceramah beliau membuatkan saya sedikit 'terpukau' dan saya mendengarnya sehingga habis. Sempat juga mencatit beberapa isi penting dari ceramah beliau. Ceramahnya sepanjang 1 jam 30 minit. Hanya sedikit sahaja detail yang mampu ditangkap kerana terlampau banyak nama, situasi dan info yang perlu digarap.

Sebelum beliau masuk ke topik Mesir, beliau berbincang mengenai kejayaan Parti Refah (terjemahan: Parti Kebajikan), sebuah parti yang berideologi Islamik, dalam memenangi hati rakyat Turkey semasa Necmettin Erbakan menjadi Perdana Menteri Turki. Secara ringkas, apa yang saya faham, Parti Refah berjaya meraih hati ramai rakyat Turki kerana rakyat Turki yakin dengan gerak kerja mereka walaupun mereka memegang ideologi Islamik (Turki adalah negara berperlembagaan sekular dan agama tidak boleh dimasukkan dalam urusan kerja dan pejabat). Di setiap kawasan yang dipimpin oleh wakil dari Parti Refah, pasti ada penambahbaikan kepada kehidupan rakyat di kawasan tersebut. Sehinggakan, 70% daripada orang yang menyokong mereka bukanlah orang yang menyokong ideologi atau prinsip parti mereka yang berasaskan Islam, tetapi adalah mereka yang berasa puas hati dan yakin dengan perubahan yang Parti Refah lakukan; yakni mereka sangat 'reliable' (sumber dari Newsweek).

Bagaimanapun, disebabkan beberapa isu, pihak tentera menjatuhkan Erbakan atas tuduhan beliau mempunyai agenda Islamist di sebalik parti mereka dan itu bertentangan dengan perlembagaan sekular Turki. Parti Refah akhirnya diharamkan.

Apabila Erbakan diguling, hidup rakyat Turki kembali menjadi teruk dengan ranapnya sistem ekonomi Turki. Nilai matawang menyusut dengan mendadak. Disebabkan tekanan ekonomi yang teruk, ada yang sanggup membunuh diri dan seluruh isi keluarga kerana takut dengan masa hadapan mereka. Ketika keadaan menjadi teruk sebegitu, rakyat mula menyalahkan Erbakan dan Parti Refah kerana disebabkan ideologi mereka, tentera campurtangan dalam pemerintahan dan menyebabkan hidup mereka terseksa (yang menyokong Parti Refah JUGA yang tidak menyokong, semua terseksa).

Erbakan ingin menubuhkan lagi satu parti Islamik untuk bertanding di dalam pilihanraya bagi memenangi kembali tampuk pemerintahan. Bagaimanapun, idea tersebut disangkal oleh sahabat beliau, Recep Tayyib Erdogan. Bagi Erdogan, cara tersebut hanya akan mengulang masalah yang sama iaitu parti mereka ada kemungkinan diharamkan lagi (Parti Erbakan yang pernah diharamkan adalah Milli Nizam Partisi (MNP), Millî Selâmet Partisi (MSP), dan kemudiannya diikuti Parti Refah dan semua parti Erbakan memegang ideologi Islamik dan semuanya diharamkan). Disebabkan perbezaan pendapat, maka Erdogan dan Erbakan berpisah dan berjuang dengan wadah masing-masing; Erbakan menubuhkan Saadet Partisi manakala Erdogan membuat Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP). Parti Saadet masih berideologi Islamis, tetapi AKP berprinsip Islamis sederhana ('moderate Islamist' dari Wikipedia) yang bermanifesto sekular. Bagaimanapun sekularnya AKP adalah sekular yang berhala songsang. Selama ini, sekular di Turki hanya satu hala, iaitu rakyat kepada kerajaan: bermaksud rakyat perlu menghormati sekularnya kerajaan (contoh: rakyat tidak boleh memakai tudung di bangunan kerajaan). Tetapi, sekular yang dicadang oleh AKP adalah dua hala, yakni kerajaan juga perlu menghormati sekulariti rakyat dan kerajaan tiada hak untuk mengganggu pilihan peribadi rakyatnya (termasuk agama) dan hanya fokus kepada kerja mereka. (sefaham saya)

Disebabkan manifesto tersebut, dan juga kerana ideologi AKP yang 'moderately Islamist', maka rakyat mudah untuk menyokong mereka dan akhirnya membawa mereka kepada kemenangan dalam pilihanraya pada tahun 2002.

Penceramah juga ada menekankan bahawa ideologi yang dibawa oleh AKP mudah difahami dan ditanggapi oleh rakyat Turki kerana budaya mereka yang gemarkan ilmu dan juga sangat mengikuti perkembangan semasa melalui berita. Disebabkan manifesto AKP (yang sebenarnya tidak semudah yang dijelaskan) yang dapat difahami oleh rakyat Turki, maka mereka mampu memenangi pilihanraya pada 2002.

Selesai kisah di Turki, penceramah bergerak kepada situasi yang berlaku di Mesir.

Di Mesir, penanda yang menyebabkan berlakunya Revolusi Mesir adalah apabila terbunuhnya seorang pemuda bernama Khalid Mohamed Saeed di tangan polis. Khaled Saeed dipukul sehingga mati kerana beliau dipercayai mempunyai video yang membuktikan salah laku polis di Mesir. Kisah kematian Saeed Khalid menjadi percikan api revolusi di Mesir apabila ia disebarkan di media dan menyebabkan semaraknya semangat revolusi di Mesir. Sejak kes ini, media sangat memainkan peranan dalam menambah marak semangat revolusi dengan menyebarkan isu-isu yang berlaku di sekitar Mesir. Antara cara mereka menyebarkan isu adalah dengan mengumpul berita melalui panggilan telefon atau sms dari kawasan yang tiada kemudahan internet dan kemudian berita-berita tersebut dimasukkan ke Twitter dan Facebook untuk disebarkan.

Di pihak Ikhwanul Muslimin (IM) pula, di Mesir, mereka semakin kurang bercakap tentang ideologi Islamisma. Slogan-slogan Islamik semakin kurang dipromosi. Sebaliknya, mereka fokus kepada membantu dalam penambahbaikkan kehidupan rakyat Mesir dari segi ekonomi, taraf kehidupan dan beberapa lagi aspek. Tindakan mereka sedikit sebanyak menyebabkan mereka mendapat sokongan dari rakyat Mesir yang semakin tersepit dengan tekanan kehidupan.

Walaubagaimanapun, golongan salafi di Mesir tidak berpuas hati dengan pendekatan IM kerana bagi mereka, IM semakin kehilangan roh Islam. Oleh itu, mereka membuat parti baru, Parti An-Nur, dan parti mereka mendapat sambutan sebanyak 20% di Mesir. Mereka juga tidak mahu berkerjasama dengan IM di dalam pilihanraya walaupun kedua-duanya berprinsip Islamik.

Alhamdulillah, IM masih mampu menang pada pilihanraya yang lalu dengan Mohamed Morsi akhirnya dilantik sebagai Presiden Mesir yang kelima selepas berlakunya revolusi.

Sebagai penutup, beberapa pengajaran dan peringatan dicungkil oleh penceramah daripada kedua-dua kisah rombakan politik di dua negara tersebut untuk dikongsi dengan pendengar. 

Antara pengajaran utama yang ditekankan oleh penceramah yang dapat kita asimilasikan di Malaysia adalah dengan perlunya kita bersyukur kepada kejayaan-kejayaan kecil yang berjaya dicapai. Untuk menunggu kemenangan yang besar di Malaysia, mungkin sudah amat meletihkan kerana perjuangan di Malaysia sudah lama. Perjuangan di Mesir dan Turki juga begitu dan juga amat memeritkan. Namun, oleh kerana mereka dapat memanfaatkan kejayaan-kejayaan kecil yang wujud, mereka boleh mengekalkan stamina dalam perjuangan mereka.

Penceramah juga menekankan bahawa politik tidak boleh berjalan berasingan dengan dakwah dan tarbiyyah. Dakwah dan tarbiyyah perlu diteruskan di samping penglibatan di dalam arena politik. Ini kerana, untuk mengundi dan memilih pemimpin yang betul, ilmu dan kefahaman yang betul perlu diberikan kepada orang ramai. Tanpa wujudnya masyarakat yang mempunyai ilmu dan kefahaman yang cukup dan betul, adalah agak mustahil untuk membentuk sebuah sistem kerajaan dan masyarakat yang baik dan sejahtera.

Pengajaran ketiga yang dpetik oleh penceramah ialah, pihak atasan gerakan atau parti perlu berbincang dan perlu membuat orang bawahan faham akan segala perkara yang diputuskan. Tanpa pemahaman yang tepat, gerak kerja akan menjadi sukar dan mengelirukan. Jika orang bawahan di dalam gerakan sendiri tidak faham, akan menjadi lebih sukar untuk orang kebanyakkan untuk memahaminya. Antara contoh pentingnya membuat orang bawahan dan orang kebanyakkan faham, adalah dengan melihat manifesto 'sekularisma' oleh AKP yang dicadang oleh Erdogan. Ia adalah konsep yang agak sukar difaham kerana makna sekularisma yang rakyat Turki faham adalah berlainan daripada 'sekularisma' yang cuba disampaikan oleh Erdogan. Namun, disebabkan kebijaksanaan orang atasan AKP dalam memahamkan orang bawahan dan rakyat Turki kepada idea tersebut, maka mereka dapat memenangi pilhanraya pada tahun 2002. 

Selain itu, penceramah juga mengingatkan bahawa cabaran tidak akan berhenti apabila pilihanraya telah dimenangi. Cabaran seterusnya adalah untuk mengisi kemenangan tersebut dengan sebaiknya. Cabaran ketika sudah menang sudah pasti akan menjadi sesuatu yang lebih getir kerana ia adalah pengalaman yang sangat baru kepada gerakan Islam di Malaysia (kerana selama ini, sentiasa berada di pihak pembangkang).

Pengajaran terakhir yang beliau berikan ialah, walaupun manifesto dan slogan  gerakan Islam mungkin akan berubah, namun penggerak perlu sentiasa berpegang kepada prinsip dan nilai asal gerakan Islam tersebut. Di samping berpegang teguh kepada prinsip, penggerak juga perlu menunjukkan kredibiliti mereka sehinggalah orang yakin untuk meletakkan amanah dan harapan kepada mereka; seperti yang ditunjukkan oleh IM dan Parti Refah dalam memenangi hati rakyat Mesir dan Turki.

Selain itu, kepada orang bawahan dan orang biasa, antara perkara penting yang boleh diambil manfaat ialah, kita perlu untuk lebih 'update' dengan isu semasa dan membudayakan semangat cintakan ilmu. Seperti rakyat Mesir yang sanggup berkongsi berita hanya melalui sms dan telefon dalam keadaan capaian kepada internet yang sukar, dan juga disebabkan budaya mereka yang responsif dengan isu-isu semasa. Maka perubahan lebih mudah terjadi di sana. Di Turki pula, budaya menonton berita dalam mencari update kepada isu semasa amat memudahkan penggerak untuk menyampaikan mesej mereka.


Begitulah sedikit sebanyak perkongsian yang diberikan oleh beliau di dalam perjumpaan tersebut.

Semoga perubahan kepada sesuatu yang jauh lebih baik dapat direalisasikan di Malaysia.

(Pengakuan: Saya bukanlah orang yang layak bercakap tentang gerakkan, politik ataupun isu Mesir, Turki dan dunia. Mungkin info-info di atas ada banyak kesilapan semasa saya mendengar di atas kurangnya pengetahunan asas saya terhadap isu-isu tersebut. Namun, diharap sang pembaca dapat menutup sebelah mata di atas segala kekurangan saya. Apa yang bermanfaat, harap diambil dan apa yang kurang, harap ditola dulu ke tepi.)