Tuesday, October 7, 2008

Raya di New Brunswick

2 Oktober 2008

Hari ini merupakan hari kegembiraan bagi kebanyakan rakyat Muslim di Malaysia. Begitu juga kami di New Brunswick, New Jersey. Walaupun ramai di antara kami mempunyai kelas pada hari tersebut, namun perasaan ingin menyambut raya di perantauan mengatasi perasaan risau akan lambat ke kelas.

Malam sebelumnya, saya dan beberapa sahabat bergerak ke masjid berdekatan untuk mengetahui bilakah tempat ini akan menyambut 1 Syawal. Alhamdulillah. Pengumuman yang dibuat mengatakan bahawa anak bulan sudah muncul. Ini menujukkan 1 Syawal telah tiba. Selesai sahaja pengumuman tesebut, kami terus bergerak ke rumah sahabat kami di sebuah apartment universiti yang berdekatan dengan masjid. Sebelum itu, kami sempat bersalaman dan mengucapakan "Eid Mubarak" kepada beberapa saudara Muslim yang kami kenal di masjid tersebut.

Tiba sahaja di rumah sahabat kami, kami terus merancang aktiviti yang akan kami lakukan untuk menyambut Hari Raya pada keesokan harinya. Selesai sahaja keputusan dibuat, kami bergegas mengumpul bahan-bahan masakan dari rumah kami masing-masing. Jarak di antara rumah-rumah agak jauh. Jadi, kami terpaksa meminjam kereta sahabat kami yang tinggal berhampiran masjid ini. Syukur kerana kami ada kemudahan ini.

Keesokan harinya, seawal 6 pagi, kami sudah bangun dan bersiap-siap untuk bersolat sunat Aidil Fitri di masjid. Di tengah-tengah kedinginan pagi musim luruh, kami bergerak ke masjid dengan memakai baju Melayu dan baju kurung (bagi wanita).

Selesai solat, kami menjamu selera di padang permainan di belakang apartment sahabat kami. Dengan soto dan lontong yang di masak pada malam sebelumnyaoleh para-para wanita, kami sambut Aidil Fitri pertama kami sebagai perantau di bumi Allah.

4 comments:

Hanis Haziqah said...

nice blog=)

TyRoX SaN said...

x kan ramai tue je orang mesia kat sana?

Unknown said...

ramai tu jer kp...
ktrg mmg minoriti kat cni...

Anonymous said...

Skunk nie Musim Luruh kat Amerika kan?
hmmm...
best jer tgk, mcm Autumn in my Heart


benci! skunk nie Musim "winter" kat sini...