Saturday, May 26, 2012

Anak Awak Tak Boleh ke Mana.

13 mei 2001

Tahun itu, saya berada di Tingkatan 1. Sudah lebih sebulan saya tidak ke sekolah apabila saya membuat keputusan untuk tidak mahu kembali ke sebuah sekolah saya di Seremban. Sudah sebulan sebulan saya hanya duduk di rumah, memerhati gelagat pelajar lain ke sekolah setiap pagi, membantu Mak membasuh baju, dan tidak berbuat apa-apa.

Hampir setiap hari Mak mendesak untuk saya kembali bersekolah, namun saya buat tidak mengerti. Saya bulat hati untuk tidak mahu kembali ke sekolah asrama di Seremban tersebut. Saya mahu Mak dan Abah menukar saya ke sekolah harian biasa. Dugaan di sekolah asrama tersebut di luar tanggungan saya.

Akhirnya Mak dan Abah akur dengan permintaan tersebut.

Petang itu, saya mengikut Mak, membonceng motorsikal, menuju ke sekolah menengah harian yang berdekatan dengan rumah untuk mendaftar. Pada waktu itu, sekolah tersebut masih baru dan masih belum mempunyai bangunan sendiri. Sekolah menengah tersebut terpaksa berkongsi bangunan dengan sebuah sekolah rendah. Paginya digunakan oleh sekolah rendah dan petangnya diguna oleh sekolah menengah.

Kami masuk ke perkarangan sekolah dan terus menuju ke bilik guru. Mak bertanya kepada seorang guru di dalam bilik tersebut cara untuk mendaftarkan saya ke sekolah tersebut dan di mana urusan boleh dibuat.  Cikgu tersebut meminta kami ke pejabat dan berjumpa dengan Pengetua.

Saya hanya mengekori Mak di belakang, diam dan membatu seperti seorang budak yang tidak berminat dengan apa-apa yang sedang berlaku.

Kami bernasib baik kerana Pengetua masih berada di dalam biliknya ketika kami tiba kerana kerani mengatakan beliau akan keluar sebentar lagi atas sesuatu urusan.

Di bilik Pengetua, Mak menceritakan kepada beliau mengenai situasi saya dari awal sehingga habis. Bagaimana saya lari dari asrama, tidak berminat untuk belajar dan akhirnya langsung tidak ke sekolah sehingga sekarang. Pengetua tersebut setia mendengar.

Saya pula, masih diam, duduk membisu di sebelah Mak.

Habis sahaja Mak dan Guru Besar berbincang, beliau bersetuju untuk menerima saya sebagai salah seorang pelajar beliau.

Beliau membawa kami ke kelas yang akan saya duduki. Ketika kami tiba, pelajar-pelajar lain sedang menduduki peperiksaan pertengahan tahun mereka.

Pengetua tersebut meminta saya menyertai pelaajr kelas tersebut, menduduki peperiksaan dan mengambil tempat duduk di sebuah kerusi kosong di hadapan kelas.

Saya menolak permintaan tersebut kerana ketika itu saya hanya berbaju biasa tanpa uniform sekolah dan dalam keadaan tidak bersedia untuk apa-apa ujian. Bagaimanapun, beliau masih mendesak untuk saya turut serta mengambil peperiksaan tersebut. Mak juga mendesak.

Saya berasa serba salah.

Namun saya kuatkan hati untuk menolaknya kerana saya merasakan sangat tidak sesuai untuk tiba-tiba masuk kelas yang pelajarnya sedang tekun dengan peperiksaan. Risau mengganggu pelajar lain dan risau tidak mampu menjawab peperiksaan tersebut.

Pengetua yang semakin tidak tahan dengan sikap saya yang masih berdegil dan berkeras tiba-tiba bersuara, "Anak awak ni, saya tak yakin dia tak akan ke mana-mana."

Saya tersentak seketika mendengar konklusi beliau. Mak juga terdiam sama.

Sekali fikir, terasa menggelegak darah muda saya ketika itu merasakan diri direndahkan sedemikian rupa. Dua kali fikir, saya merasakan ayat Pengetua tersebut adalah cabaran kepada saya melihatkan sikap saya yang tidak mahu mendengar kata beliau dan ibu sendiri.

Namun, saya masih nekad untuk mahu masuk ke kelas. Saya terus berlalu dan Mak mengekori saya dari belakang selepas meminta izin untuk pulang dari Pengetua.

Kami pulang ke rumah dan Mak membebel di atas motor di atas sikap biadap saya.

Namun, dalam hati, saya bersyukur kerana saya tidak perlu lagi kembali ke sekolah asrama di Seremban; walaupun saya mungkin kurang digemari oleh Pengetua saya di sekolah baru.